Leven lang leren
De tweede paneldiscussie tijdens het dcypher cybersecurity symposium draaide om het belang van een leven lang leren bij het onderwijs van cybersecurity. Online waren drie experts van de partij: Inge Bryan (Deloitte Cyber Risk Services), Jos Griffioen (Universiteit Leiden) en Tineke Netelenbos (voorzitter van ECP en lid van de Cybersecurity Raad).
Digitale vaardigheden & cybersecurity al opnemen in primair onderwijs
Bryan vertelde dat Deloitte bewust niet aan functieomschrijvingen doet omdat werknemers in de praktijk tegen allerlei problemen aanlopen waar geen opleiding ze op kan voorbereiden. “Waar het om gaat is dat onze mensen geleerd hebben om nieuwe dingen te leren.” Als voorbeeld nam ze haar eigen loopbaan: afgestudeerd in de geschiedenis, maar terecht gekomen in cybersecurity. “Zoiets geldt voor velen: je gaat heel iets anders doen dan je hebt gestudeerd, maar het belangrijkste is dat je hebt geleerd om te leren.” Ze benadrukte tevens het grote belang om al in het primaire onderwijs aandacht te besteden aan digitale vaardigheden, waarvan cybersecurity deel moet uitmaken. Ook moet de onderwijssector open staan om mensen uit het bedrijfsleven te laten lesgeven.
Creër ecosysteem waarin bijscholen en omscholen normaal is
Jos Griffioen vertelde hoe groot het belang is om een ecosysteem te creëren waarin het normaal is dat mensen zich hun leven lang kunnen blijven bijscholen en omscholen. “Zo hebben we aan de Universiteit Leiden een opleiding Digital Forensics opgezet, waarbinnen we bijvoorbeeld medewerkers van de FIOD hebben opgeleid. En we hebben consultants van Deloitte in de klas gehad die wilden leren programmeren in Python. De komende jaren zullen we als universiteiten, overheid en bedrijfsleven dat leren om te leren verder moeten vormgeven. Denk ook aan het aanbieden van cybersecurity-onderwijs aan Pabo-studenten. Dat kan de Pabo ook voor jongens weer aantrekkelijker maken.”
Start vroeg met onderwijs digitale geletterdheid en opleiding ICT docenten
Als laatste kwam Tineke Netelenbos aan het woord. Ook zij benadrukte het belang om al in het primaire onderwijs te starten met onderwijs van digitale geletterdheid en de noodzaak om meer informatica-docenten op te leiden. Als een schoolvoorbeeld van geslaagde omscholing noemde ze het project ‘Make IT Work’ van de Hogeschool van Amsterdam: “Dat project biedt aan universitair geschoolden die in hun eigen vak geen werk kunnen vinden de mogelijkheid om zich te laten omscholen tot ICT-er op hbo-niveau. Dat project is heel succesvol. De Eurocommissaris voor Digitale economie en samenleving selecteerde het als hét modelproject voor het aanleren van digitale vaardigheden. Ook slaagt het project erin om meer vrouwen voor ICT te laten kiezen.