Hoe is het als je als jongere oog in oog staat met iemand met een mes? In een nieuwe virtual reality game, mede bedacht door jongeren uit Den Helder en ontwikkeld door SDGHub partner Improvive, kan je dit aan den lijve ondervinden. “We hopen dat ze hierdoor wél de juiste keuzes maken”, zegt de ooit neergestoken Jowi (25).
SDGHUB Partner Improvive gebruikt de kracht van spelen om gedrag duurzaam te veranderen. Maar een game kan daarnaast ook erg goed gebruikt worden om bewustwording te creëren. In samenwerking met MEE & De Wering, jongeren uit Den Helder en organisatie Jongerenwerk Den Helder hebben Games for Health en Improvive gewerkt aan een VR game met de werknaam ‘messen trekken’. Het doel was om een oplossing te bedenken die jongeren laat beleven hoe het is om in een steekpartij te belanden, of te voorkomen dat het zover komt door de situatie te deëscaleren. Het resultaat is een prototype VR game genaamd Re:Action.
Een VR game die mensen inzicht geeft in geweld op straat en criminaliteit onder jongeren
Het creëren van bewustwording onder jongeren is hard nodig. Uit de meest recente cijfers die MEE & de Wering op 24 augustus 2021 bij de landelijke politie heeft opgevraagd, blijkt dat het aantal steekincidenten onderminderjarigen in de afgelopen tien jaar is verdubbeld. In 2017 waren 162 verdachten t/m 17 jaar betrokken bij een messteekincident. In 2020 is dit aantal opgelopen tot 408 verdachten. Het messenbezit onder deze groep jongeren is zelfs verdrievoudigd. In 2017 werden 486 messen bij jongeren tot en met 17 jaar in beslag genomen. Ter vergelijking: in 2020 gebeurde dat maar liefst 1.565 keer.

“Door de game ben ik anders over messen gaan nadenken.”
– Jongere na het spelen van Re:Action
In Re:Action stap je een interactieve digitale wereld binnen, waarin de keuzes van de speler een directe invloed hebben op de gebeurtenissen in de game. Zo wordt de speler zich bewust van zijn of haar eigen invloed op en verantwoordelijkheid in de situatie. De VR game is met de input van jongeren ontwikkeld, zodat de beleving optimaal aansluit tot de belevingswereld van de doelgroep.
De verhaallijnen en interacties in de game zijn ontworpen en gemaakt door jongeren in samenwerking met de game developers. In 1 week tijd is er een speelbaar prototype ontwikkeld op locatie Den Helder
Op 9 september werd het prototype van Re:Action gepresenteerd in de Hogeschool InHolland te Haarlem.