Op 18 mei organiseerde de Dutch Games Association een afsluitende webinar van het DGA Gaming Fieldlab. Vijf onderzoeksprojecten die in 2019 zijn gestart presenteerden hun resultaten., elk een samenwerking tussen een gamebedrijf en een onderwijs/onderzoeksinstelling. CLICKNL, dat de belangen van de Creatieve Industrie als topsector behartigt, lichtte toe welke mogelijkheden er zijn voor nieuwe researchsamenwerkingen.
DGA Gaming Fieldlab was een samenwerking tussen de Dutch Games Association en CLICKNL. Met het Fieldlab beoogde de DGA de samenwerking tussen gamebedrijven en onderzoekers te stimuleren. De webinar wordt gefaciliteerd door de SDGHubNL
Een korte impressie van de webinar.
Hieronder vind je meer informatie over het programma, de sprekers en de projecten, een integrale opname van de webinar en de pdf versie van de afzonderlijke presentaties.
Programma
12:45 Sessie opent, netwerkmogelijkheid
13:00 Welkomstwoord en inleiding door Wim Westera
13:05 Eerste Deel
13:05 VR Eye!
13:20 VR Body lab
13:35 Digital Prototyping Tool for Card Game Design
13:50 Korte Netwerk break
14:00 Tweede deel
14:00 Quality Assesment of Sequences of choices in Serious Games
14:15 Didactics Driven Development
14:30 De toekomst van fieldlabs – DGA/Click NL
14:45 Netwerken
15:15 Afsluiting
Integrale Opname
VREye
Monique Tabak
Associate professor ‘Personalized eHealth Technology for rehabilitation
Universiteit Twente / Roessingh Research en Development
In het VReye project hebben we een prototype virtuele fietstrainer ontwikkeld voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen (DCD). Deze fietstrainer is ontwikkeld vanuit een zorgvraag en met de zorgverleners en doelgroep samen. De gebruikservaring op basis van evaluatiestudies met kinderen, de doelgroep en therapeuten zijn goed, en de VReye! lijkt in de toekomst een klinische haalbare toepassing voor de kinderrevalidatie.
PDF Presentatie
VR Body Lab
Joep Kolijn
Docent Vakgroep Vaktherapie, Hogeschool Arnhem Nijmegen
In VRBodylab is onderzocht hoe een multi-user VR omgeving kan worden ingezet voor Psycho Motorische Therapie. Met studenten en vaktherapeuten is getoetst welke inleidende kennis en randvoorwaarden belangrijk zijn om aan de slag te gaan met Virtual Reality. Vervolgens heeft men geëxperimenteerd met de omgeving. Hieruit volgde feedback over welke aanvullende instrumenten wenselijk zijn voor onderwijs en therapeutische doeleinden. Ook is geëxperimenteerd met VRBodylab als telepresentie middel door op afstand via een onlineverbinding samen te werken in VR.
PDF Presentatie
A Digital Prototyping Tool for Card Game Design
Karel Millenaar
Creative Director Fourcelabs
Anders Bouwer
Lecturer/Researcher, HBO-ICT/Lectoraat Civic Interaction Design, Hogeschool van Amsterdam
Riemer van Rozen
Postdoctoral Researcher, Centrum Wiskunde & Informatica
Het project “A Digital Prototyping Tool for Card Game Design” van de HvA, in samenwerking met Codeglue en Fourcelabs, heeft tot doel om ontwerpers te ondersteunen in het proces van creëren, testen en iteratief verfijnen van allerlei soorten kaartspellen. Tot de resultaten behoren een prototype tool voor het creëren, playtesten en modificeren van de regels voor een subset van kaartspellen met traditionele kaarten, een prototype tool voor het maken en editen van kaarten en decks voor verschillende typen card games, en een case study over het gebruik van deze twee tools in een usability evaluatie en een praktische bedrijfscontext.
PDF Presentatie
Quality of assessment of sequences of choices in serious games
Johan Jeuring
Professor Software Technology for Learning and Teaching, Universiteit Utrecht
In het project “Quality of assessment of sequences of choices in serious games” hebben we gekeken naar hoe we spelersdata kunnen gebruiken om de psychometrische kwaliteit te analyseren van de keuzes aangeboden aan een speler in een serious game. Hoe moeilijk is een keuze op een bepaald keuzemoment, hoe goed discrimineren de keuzes goede en slechte spelers, en in hoeverre draagt een keuze bij aan de kwaliteit van de eindscore van een speler? We hebben software ontwikkeld die deze kwaliteitsmaten bepaalt voor scenarios, en met deze software geëxperimenteerd in een serious game waarin communicatievaardigheden worden geoefend.
PDF Presentatie
Didactics-Driven Development
Anders Bouwer
Lecturer/Researcher, HBO-ICT/Lectoraat Civic Interaction Design, Hogeschool van Amsterdam
Het project “Didactics-Driven Development” van de HvA, in samenwerking met Pillar Games, richt zich op de validatie van Applied Games, in het bijzonder Serious Games met specifieke didactische doelen en beoogde effecten. Tot de resultaten van dit project behoren een methodologie voor het bepalen en beschrijven van didactische aspecten en hoe deze te integreren in het iteratieve ontwikkelproces van een educatieve game, en een prototype tool ter ondersteuning van het opzetten van gebruikerstests en dataverzameling over de didactische aspecten tijdens het ontwikkelproces van een dergelijke game.
PDF Presentatie
CLICKNL – Kansen en mogelijkheden
Johanneke Minnema
Projectmanager Innovatie
Marjolein van Vlucht
Projectleider Community
Tijdens deze presentatie gaan we in op
– Innovatiebeleid & CLICKNL
– GoCI
– Openstaande kansen
– Innovatiemakelaars
– GoCI KIEM regeling (SIA)
– MIT regeling (RVO)
– Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
– Vervolg Fieldlabs CLICKNL
– Doorverwijsrol
PDF Presentatie
De DGA Gaming Fieldlab Webinar werd gefaciliteerd door de SDGHubNL.